Puncte Cheie
Uniunea Europeană critică modelele „consimțământ sau plată”
Uniunea Europeană (UE) consideră că utilizatorii nu ar trebui să fie nevoiți să aleagă între a-și oferi datele companiilor precum Meta sau a plăti.
Într-o declarație, Consiliul European pentru Protecția Datelor (EDPB) a afirmat că modelele de tip „consimțământ sau plată” nu „respectă cerințele pentru un consimțământ valid” atunci când o persoană trebuie să aleagă între a-și oferi datele pentru publicitate comportamentală sau a plăti pentru confidențialitate.
EDPB solicită alternative gratuite
EDPB susține că oferirea doar a unei alternative plătite la colectarea de date nu ar trebui să fie norma pentru platformele online mari.
Deși nu impune un mandat, EDPB subliniază că aceste platforme ar trebui să „acorde o atenție semnificativă” oferirii unei opțiuni gratuite care nu implică prelucrarea datelor (sau cel puțin nu la fel de mult).
„Controlorii ar trebui să aibă grijă în permanență să evite transformarea dreptului fundamental la protecția datelor într-o caracteristică pentru care indivizii trebuie să plătească pentru a se bucura”, a declarat Anu Talus, președintele EDPB.
„Indivizii ar trebui să fie informați în totalitate despre valoarea și consecințele alegerilor lor.”
Investigații în desfășurare
În prezent, utilizatorii din UE trebuie să plătească 10 euro pe lună pentru un abonament fără publicitate sau sunt obligați să își împărtășească datele.
UE investighează deja dacă acest sistem este în conformitate cu Legea Piețelor Digitale, care a intrat în vigoare la începutul lunii martie.

